Når man driver en forretning, så ønsker man selvfølgelig at opnå så stor en omsætning som muligt. Det er dog ikke alle, som er klar over, at en måde hvorpå man med få ændringer kan komme til at øge omsætningen, det er ved at tænke over, hvordan man kommunikerer med sine kunder.
Din kommunikation til kunderne kan nemlig være med til at føre til mersalg, hvis du blot følger nogle simple råd. Herunder får du 3 råd til, hvordan du via en bedre kommunikation kan sælge mersalg til dine kunder.
1. Vær opmærksom på din kundes behov og skab værdi
Uanset hvad du forsøger at sælge, så er det selvfølgelig vigtigt, at du forstår din kundes behov, men det er lige så vigtigt, at du formår at skabe værdi for din kunde. Det kan f.eks. være, at din kunde har behov for en ny kontorstol. Ved at spørge mere ind til din kundes behov finder du måske du af, at kunden har behov for en ny stol, fordi de døjer med ondt i ryggen.
Ved at spørge ind til kunden kan du dermed finde et produkt, som kan skabe værdi for lige netop denne kunde. Denne venlighed og interesse gør det mere sandsynligt, at din kunde er villig til at betale mere for en stol.
På denne måde kan du skabe mersalg til dine tilfredse kunder, som også har større sandsynlighed for at vende tilbage til din forretning.
2. Vær ægte og følg op
Selvom en bedre kommunikation med kunder har potentialet til at skabe mersalg, så er det vigtigt, at du stadig er tro mod dig selv og virker ægte overfor dine kunder. Ingen kunder har lyst til at handle med en, som virker til at sætte en falsk facade op foran dem.
Denne ægthed kan du understrege ved at følge op på dine kunders ordre. Dette viser en god interesse i dine kunder, og du kan samtidig komme på forkant med evt. problemer med ordren. Dermed skaber du igen muligheden for at sælge mersalg til dine kunder, da du kan undersøge, hvorvidt de har behov flere produkter.
3. Et professionelt venskab fører til tillid
Hvis du svinger godt med en kunde, så er der en god mulighed for at starte et professionelt venskab. På denne måde skaber du en sparringspartner, som formentlig vil være en loyal kunde til dig og dit firma, men du skaber også potentialet for at få henvisninger til nye kunder.
Et sådant professionelt venskab vil ligeledes være med til at forøge din kundes tillid til dig. Dermed får du atter muligheden for at tjekke op på din kundes behov oftere og evt. sælge mersalg til din kunde.
Det er selvfølgelig igen vigtigt, at du er ægte og oprigtig, da du ellers kan risikere at ødelægge handlen med kunden. Det er generelt altid vigtigt, at du følger din egen mavefornemmelse og bruger de salgsteknikker, som du er komfortabel med.
Med disse få råd kan du forbedre din kommunikation og dermed skabe potentialet for mersalg til dine kunder.