Balloner, karameller og pjecer – der findes mange former for firmagaver. Nogle går også så vidt som at give køkkenting eller kunst. Det hele afhænger af målgruppen og formålet. Ligegyldig hvem du gerne vil have den positive opmærksomhed fra, så skal du sørger for, at du giver nogle gaver, der både har værdi for din kunde og samtidig også er konstruktiv.
Befordrer samarbejdet
Med konstruktiv menes der, at gaven ikke bare skal give en reaktion ”næh, den er fin” – den skal give noget mere: Den skal føde eller give anledning til en handling. Eksempelvis så er en ballon god, hvis det er til børn. De bliver glade for den, fordi man kan lege med den. Det vil voksne ikke gøre. Hvis voksne skal gide at tage imod en firmagave, så skal den kunne gøre noget for dem – og for forældre, kunne det være, at ballonen kan holde deres barn beskæftiget. Firmagaver er dog mere end bare de gaver, man giver på messer og som reklame på gaden. Er dette ikke en mulighed eller er firmagaven til en stor kunde, så gives gaven ofte for at sige tak for godt samarbejde. Her vil en ballon, vandflaske med logo eller andre mindre ting ikke være i orden. Her skal der større firma gaver til.
Firmagaver med logo
Når firmagaven er en gave, der deles ud for at skabe opmærksomhed om brandet, så vælger mange at dele firma gaver ud med logo. Det er i øvrigt langt fra alle virksomheder, der har et produkt, de kan give en prototype af (det kan eksempelvis en chips-virksomhed, men ikke et konsulenthus). Her kan det være en mulighed at give noget værdifuldt med logo på. Men tænk igen over, hvem jeres målgruppe er, og hvad de kunne bruge. Kunder gider ikke have noget nytteløst. Det skal være noget, hvor funktionen er så god at selvom der er et logo på, så vil de stadig gerne tage imod gaven.