Når du skal finde den helt perfekte SEO-konsulent til at hjælpe dig med din markedsføring i Googles enorme søgemaskine, skal du være opmærksom på en række
punkter.
I denne artikel guider jeg dig let og elegant gennem nogle af de mest væsentlige spørgsmål, du bør stille dig selv og din kommende konsulent.
Når du er færdig med at læse artiklen om fem minutter, er du bedre rustet til at træffe det helt rette valg af SEO-konsulent.
Bed om at få fremvist referencer
Det gælder med SEO-konsulenter som med så mange andre leverandører; det er altid en fornuftig idé at se et par referencer eller tre, inden du hyrer
vedkommende til større opgaver.
Du kan eventuelt klikke dig ind på din udsete konsulents hjemmeside og undersøge, om der er en underside med en liste over referencer fra tidligere job.
Har konsulenten ikke tidligere udført arbejde for en virksomhed i netop din branche, behøver dette ikke nødvendigvis at være en dårlig ting.
De fleste dygtige, uddannede SEO-konsulenter kan nemlig sagtens arbejde på kryds og tværs af brancher – det er intet problem for en erfaren konsulent, og
vedkommende kan med garanti også skabe positive resultater for dig og din virksomhed.
Kontakt konsulentens øvrige kunder
Hvis du ikke kan finde nogle konkrete referencer, eller hvis konsulenten af den ene eller den anden grund ikke kan fremvise nogle, så frygt ej.
Du kan nemlig altid tage kontakt til konsulentens øvrige kunder eller forhenværende kunder og bede om en udtalelse fra disse virksomheder. Hvis konsulenten
udfører eller har udført et tilfredsstillende job, så vil virksomheden eller virksomhedsejeren også melde dette klart ud til dig. Det samme gælder
selvfølgelig, hvis konsulenten har været en inkompetent eller doven person, som ikke leverede tilfredsstillende.
Uanset hvad udtalelsen måtte byde på, så kan du i hvert fald bruge den eller dem til at træffe din beslutning på et mere oplyst grundlag.
Hvis du ikke er interesseret i at se referencer først, kan du også altid blot starte ud med at teste konsulenten af med en mindre opgave. På den måde kan
du som regel lynhurtigt vurdere, om der er tale om en reel og dygtig person eller ej.
Vurder og evaluer jeres samarbejde løbende
Når du har fundet sin drømmekonsulent, og når arbejdet først er gået i gang, så kan du selvfølgelig blot læne dig tilbage, slappe af og tage alt for givet.
Eller hvad?
Dette er desværre ikke tilfældet
– i hvert fald ikke, hvis du vil være på den sikre side. Selvom langt, langt størstedelen af danske SEO-konsulenter er dygtige, arbejdssomme og ærlige
personer, så findes der naturligvis også nogle enkelte brodne kar iblandt udvalget.
Hvis du er så hamrende uheldig at løbe ind i sådan en, gælder det om at få ham ud af vagten hurtigst muligt og komme videre til en konsulent, der kan sit
kram, og som leverer gode resultater.
Den bedste måde at finde ud af ovenstående på er simpelthen ved at vurdere arbejdet løbende. Sørg for at have adgang til minimum at kunne se aktiviteten på
din Google Analytics-konto. På den måde kan du løbende tjekke, om konsulenten rent faktisk udfører det aftalte stykke arbejde, og om arbejdet så også bærer
frugt og leverer de resultater, som du forventer.
OBS:
Undgå gerne at være alt for kritisk i starten, da opstartsfasen sagtens kan trække lidt ud. Selv de dygtigste SEO-konsulenter kan have brug for et par
dage eller uger til at sætte sig ordentligt ind i din branche eller niche, hvormed han kan skabe de bedste resultater for din virksomhed.
Indled en nysgerrig og kritisk dialog med din konsulent
Når du skal finde din SEO-konsulent, er det en god idé at indgå i en mere eller mindre dybdegående dialog om samarbejdet. Sørg for, at i
forventningsafstemmer alle tænkelige aspekter af opgaven og samarbejdet, så der ikke opstår forvirring og uheldige misforståelse undervejs.
Dette gælder for så vidt også, efter et eventuelt samarbejde er påbegyndt, og konsulenten har været i gang med din opgave i en længere periode. Hvis du
løbende oplever, at konsulenten ikke skaber de forventede resultater, eller hvis du opdager noget direkte mistænksomt på din AdWords-konto, så sørg for at
gå i dialog med vedkommende.
Spørg nysgerrigt ind til, hvordan det kan være, at tingene ser ud, som de gør. Spørg, lyt opmærksomt, og vurder derefter, om samarbejdet skal fortsætte,
eller om det er på tide at hyre en ny og bedre konsulent i stedet for din nuværende.
Hvad skal jeg spørge min SEO-konsulent om?
Når du skal finde den helt rette SEO-konsulent til at hjælpe dig og din virksomhed, så er det væsentligt at stille vedkommende en række relevante
spørgsmål.
Hvilke spørgsmål, der er relevante, varierer naturligvis meget fra virksomhed til virksomhed og ikke mindst fra branche til branche. Dette må du gøre op
med dig selv – skriv gerne din spørgsmål ned på et stykke papir, efterhånden som du kommer i tanke om dem.
Når dét så er sagt, så findes der selvfølgelig også nogle spørgsmål, som er relevante uanset din branche eller niche.
Herunder ser du eksempler på yderst vigtige spørgsmål, som du bør få svar på uanset hvad:
- Ansvar
– Hvem har ansvaret for hvilke dele af opgaven? Skal din SEO-konsulent tage sig af samtlige delopgaver, eller vil du selv stå for noget af
SEO-arbejdet? Vil du klare den eksterne SEO, mens konsulenten tager sig af intern SEO? Find ud af helt præcist, hvilke opgaver konsulenten skal udføre,
inden arbejdet går i gang. - Pris
– Enhver god købmand er omkostningsbevidst. Dette ved du selvfølgelig godt, da du er en glimrende købmand. Men der er faktisk rigtig mange, ellers
dygtige købmænd, som til tider glemmer eller undlader at have helt styr på en fast, aftalt pris, inden leverandøren går i gang med arbejdet. Sørg for
at være helt klar over, hvad konsulentens arbejde kommer til at koste dig, så der ikke opstår tvivl undervejs. - Afregning
– Det er en god idé at få afklaret, hvordan du og din SEO-konsulent afregner vedkommendes arbejde. Er det timelønsbaseret, resultatbaseret eller et
fast tilbud?
Sådan finder du en dygtig og erfaren konsulent
For at finde den bedste konsulent til netop din opgave, kan du passende bruge Googles søgemaskine til at søge efter en dygtig og erfaren person.
Hvis du vil undgå at sidde og søge i flere timer, er du også velkommen til at kontakte mig. Jeg hedder Anton Hoelstad, og jeg har arbejdet med speciale i SEO og online marketing for både store og små virksomheder i adskillige år. Jeg har skabt resultater for både nationale og internationale selskaber, så jeg kan med garanti også hjælpe dig og din virksomhed.
Jeg tager meget gerne en snak med dig omkring din virksomhed og dine ambitioner for forretningen. På den måde finder vi sammen ud af, hvordan jeg bedst
muligt hjælper dig videre med din SEO og din synlighed i Google.